Farfar Krigsmand

Ældre versioner af Internet Explorer viser ikke siden korrekt.

Farfar Krigsmand

 

"med dimensioner og lag og vigtige etiske spørgsmål, som det bestemt ikke er så ligetil at tage stilling til."

Kirsten Dahl, Teateravisen.dk

 

”Nu kan man græmmes over, hvor selvfølgeligt og viljeløst man lod sig rive med af den straffende bølge blot ved at se de fordømte navne. Netop som vi - omend beskedent - havde været med til at befri verden og os selv for nazismen, syntes vi at stå den nærmere end længe”

 

Sådan skriver Paul Hammerich i sin danmarkskrønike fra 1976. Hvor er det klogt sagt, tænk hvis vi alle kunne reflektere som han gjorde. Det er lige præcis det, vi vil have publikum til at gøre. Vi ønsker at fortælle en historie som ikke er sort/hvid. En historie som handler om rigtige mennesker, der elsker, hader, og er bange og modige på samme tid.

 

Ud fra Paul Hammerichs citat, troen på at tilgivelse er en nødvendighed, og en vigtig historie, er forestillingen "Farfar Krigsmand" skabt.

 

Benedikte har gået i skole i 70´erne og 80´erne, her handlede mange af historietimerne om anden verdenskrig, og det var ikke svært at blive enige om, hvem der var onde og hvem der var gode. Benedikte er heller ikke i tvivl, nazisterne var forfærdelige. Hvad hun ikke ved er, at én hun holder meget af, nemlig hendes egen farfar, var nazist under anden verdenskrig.

 

Stykket skildrer barnebarnets relationer til sin farfar på godt og ondt. Forestillingen er en undersøgelse af, hvad der får et godt menneske til at melde sig ind i et parti hvis ideologi strider mod medmenneskelige værdier. Vi vil gerne vise publikum, at det ikke altid er let at dele mennesker op, i de gode og de onde. Det er vigtigt hele tiden selv at tage stilling - aldrig at købe en færdig mening. I bedste fald kan det ende op med selvgodhed, i værste fald diktatur og fascisme.

 

Instruktion: Hans Henrik Clemensen • Scenografi: Sus Haugland • Lysdesign: Jens Lange • Musik: Henrik Andersen • Manuskript: Karen Nielsen • Farfarens stemme: Baard Owe • Teknik: Elroy Villumsen • Medvirkende: Sune Kofoed & Karen Nielsen

 

 

Fotos: Pia Briton

Anmeldelse

 

"Hans Henrik Clemensen har iscenesat spillet med en nænsomhed, der ikke forfalder til sentimentalitet, men i stedet via spillernes gestik og mimik og tonefald lader de forskellige spilscener gennemstrømme af de følelser som er på spil for personerne"

Karen Nielsen og Sune Kofoed har begge stemmemodulation og ro i kroppen til at gestalte rollerne.

 

De bliver suppleret af Baard Owe, der via indtalt stemme optræder som farfaren. Og således orkestreret planter spillet i små doser et billede af hvor vanskeligt og ofte modsætningsfyldt sammensat virkeligheden er og hvor let vi kan komme til at fordømme andre.

 

Af. Kirsten Dahl, TEATERAVISEN.DK

Læs hele anmeldelsen her

Undervisningsmateriale udviklet af religionspædagogisk konsulent Nana Hauge kan rekvireres hos TeaterTasken.

Forestillingen er for alle over 12 år.

 

Pris:

12.000kr. for max 80 tilskuere

15.000kr. for max 120 tilskuere

Forestillingen er refusionsgodkendt ifølge teaterlovens § 25

 

Tekniske krav:

380 v 16 eller 32A og mørklægning

Spilleplads: b 8m X d 6m x h 3m

 

Pressemateriale

 

Forestillingen støttes økonomisk af Dansk Forfatterforening og Dansk Skuespillerforbund. Tuborgfondet har ydet et stort tilskud til forestillingens teknik. Bikubenfonden har ydet økonomisk støttet til turné. Stark Frederikssund har bevilget et sponsorat til scenografien. Billedbladet fra maj 1945 er stillet til rådighed af Allers arkiv.